ຂໍ້ມູນລວມບົດຮຽນທີ່ຜ່ານມາ
ພາກທີ
II.
ວຽກເສັ້ນທາງຄົມະນາຄົມ.
ບົດທີ:09
ຄວາມຮູ້ທົ່ວໄປກ່ຽວກັບເສັ້ນທາງ
9.1
ປະຫວັດເສັ້ນທາງ ແລະ ເສັ້ນທາງໃນປະເທດລາວ.
ລະບົບເສັ້ນທາງແມ່ນປັດໃຈໃນການພັດທະນາປະເທດໃຫ້ຈະເລີນສີວິໄລ ໃນຫຼາຍໆປະເທດ ແມ່ນຖືເອົາວຽງານກໍ່ສ້າງລະບົບໂຄງລ່າງ ເປັນພື້ນຖານການພັດທະນາ
ໃນນັ້ນ ການກໍ່ສ້າງທາງກໍ່ເປັນປັດໃຈຫຼັກດັ່ງໃນປິເທດທີ່ເຂົາຈະເລີນ ໃນຫຼາຍໆປະເທດທົ່ວໂລກ ເຂົາມີການພັດທະນາ ລະບົບເສັ້ນທາງ ຂື້ນມາເລື້ອຍໆ ເພື່ອໃຫ້ເໝາະສົມກັບການນຳໃຊ້ຕົວຈິງ ເຊັ່ນວ່າປະເທດ ສະຫາລັດອາເມລິກາ ໄດ້ມີການ ກໍ່ສ້າງເສັ້ນທາງ ແຕ່ປີ (ຄສ 1794-ຄສ 1830) ໄດ້ລົງທືນສ້າງທາງເສັ້ນທຳອິດຂື້ນມາ , ມາໃນຊຸມປີ 1830 ໄດ້ຜະລິດລົດອາຍນ້ຳຂື້ນມາໃຊ້ ແລະ ພ້ອມນັ້ນ ອາເມລິກາກໍ່ໄດ້ສ້າງທາງລົກໄຟຂື້ນມາ ແລະ ເສັ້ນທາງສາຍທຳອິດກໍ່ຢຸດສະງັດໄປ ຈົນມາເຖີງ ປີ ຄສ 1920 ແມ່ນໄດ້ມີການຜະລິດລົດຍົນຂື້ນມາ ຈິ່ງມີການພັດທະນາເສັ້ນທາງ ຂື້ນມາຄືນ ໄດ້ມີການກໍ່ສ້າງ ທີ່ມີຄວາມທົນທານ ຕໍ່ນ້ຳໜັກ ລົດ ແລະ ມີການຄຳນຶງເຖີງການກໍ່ສ້າງລາຄາຕໍ່າພ້ອມກັບຄ່າບຳລຸງຮັກສາ ແຕ່ນັ້ນມາການເຕີບໃຫຍ່ ຂອງພາຫະນະຫຼາຍຂື້ນ ເຮັດໃຫ້ມີການພັດທະນາເສັ້ນທາງ ເພື່ອໃຫ້ມີຄວາມປອດໄພ ,ອາຍຸການໃຊ້ງານສູງ ແລະ ສະຖາບັນຕ່າງໆ ກໍ່ຄົ້ນຄ້ວາສ້າງ ມາດຕາຖານຂອງຕົນຂື້ນມາໃນການອອກແບບກໍ່ສ້າງທາງ ໃຫ້ມີປະສິດທິພາບສູງ ພໍມາເຖີງ
ໃນນັ້ນ ການກໍ່ສ້າງທາງກໍ່ເປັນປັດໃຈຫຼັກດັ່ງໃນປິເທດທີ່ເຂົາຈະເລີນ ໃນຫຼາຍໆປະເທດທົ່ວໂລກ ເຂົາມີການພັດທະນາ ລະບົບເສັ້ນທາງ ຂື້ນມາເລື້ອຍໆ ເພື່ອໃຫ້ເໝາະສົມກັບການນຳໃຊ້ຕົວຈິງ ເຊັ່ນວ່າປະເທດ ສະຫາລັດອາເມລິກາ ໄດ້ມີການ ກໍ່ສ້າງເສັ້ນທາງ ແຕ່ປີ (ຄສ 1794-ຄສ 1830) ໄດ້ລົງທືນສ້າງທາງເສັ້ນທຳອິດຂື້ນມາ , ມາໃນຊຸມປີ 1830 ໄດ້ຜະລິດລົດອາຍນ້ຳຂື້ນມາໃຊ້ ແລະ ພ້ອມນັ້ນ ອາເມລິກາກໍ່ໄດ້ສ້າງທາງລົກໄຟຂື້ນມາ ແລະ ເສັ້ນທາງສາຍທຳອິດກໍ່ຢຸດສະງັດໄປ ຈົນມາເຖີງ ປີ ຄສ 1920 ແມ່ນໄດ້ມີການຜະລິດລົດຍົນຂື້ນມາ ຈິ່ງມີການພັດທະນາເສັ້ນທາງ ຂື້ນມາຄືນ ໄດ້ມີການກໍ່ສ້າງ ທີ່ມີຄວາມທົນທານ ຕໍ່ນ້ຳໜັກ ລົດ ແລະ ມີການຄຳນຶງເຖີງການກໍ່ສ້າງລາຄາຕໍ່າພ້ອມກັບຄ່າບຳລຸງຮັກສາ ແຕ່ນັ້ນມາການເຕີບໃຫຍ່ ຂອງພາຫະນະຫຼາຍຂື້ນ ເຮັດໃຫ້ມີການພັດທະນາເສັ້ນທາງ ເພື່ອໃຫ້ມີຄວາມປອດໄພ ,ອາຍຸການໃຊ້ງານສູງ ແລະ ສະຖາບັນຕ່າງໆ ກໍ່ຄົ້ນຄ້ວາສ້າງ ມາດຕາຖານຂອງຕົນຂື້ນມາໃນການອອກແບບກໍ່ສ້າງທາງ ໃຫ້ມີປະສິດທິພາບສູງ ພໍມາເຖີງ
ປີ ຄ.ສ 1955 ລັດຖະບານອາເມລິກາໄດ້ນຳການກໍ່ສ້າງທາງຍຸກໃໝ່ເຂົ້າມາໃນທະວີບອາຊີ(ໂດຍສະເພາະປະເທດໄທ) ອອກແບບແລະກໍ່ສ້າງເສັ້ນທາງ
ທີ່ນຳເອົາລະບົບ ການກໍ່ສ້າງເສັ້ນທາງຕາມມາດຕາຖານ ທີ່ທົ່ວໂລກນຳໃຊ້ນັ້ນຄື
ລະບົບ AASHO (The American Association of State Highway Officials) ຫຼື AASHTO ໃນປະຈຸບັນ ໄດ້ເພີ້ມຄຳ Transprotation ເຂົ້າຕື່ມ, ເຊີ່ງການອອກແບບ
ແມ່ນມີຕົວແປຢູ່ 2 ຄ່າຄື : ຄ່າ CBR(California
Bearing Ratio)ແລະຄ່ານ້ຳໜັກເພົາລົດທີ່ກະທົບໃສ່ໜ້າທາງ
1 ເພົາມີນ້ຳໜັກ 3.6 Ton, ແລະ
ໄດ້ນຳເອົາລະບົບນີ້ໄປກໍ່ສ້າງທາງຫຼາຍສາຍໃນປະເທດໄທ.
ມາເຖີງ ຄ.ສ 1959 The Asphalt Institute ເຊີ່ງເປັນສະຖາບັນກ່ຽວກັບຢາງແອສຟານ
ຂອງ ປະເທດອາເມລິກາ ໄດ້ສະເໜີ
ການອອກແບບຄວາມໜາຂອງຊັ້ນເຊື້ອທາງຄືນໃໝ່ ໂດຍໄດ້ເພີ່ມຕົວແປ
ໃນປະລິມານການຈາລະຈອນເຂົ້າມາປະກອບການອອກແບບ ແລະ
ໄດ້ປະຍຸກນຳມາໃຊ້ເປັນມາດຕາຖານການອອກແບບໂດຍກຳນົດນ້ຳໜັກເພົາລົດທີ່ກະທົບໃສ່ໜ້າທາງ
1 ເພົາມີນ້ຳໜັກ 4.5 Ton.
ຈົນມາຮອດ ປີ ຄ.ສ 1970 The Asphalt
Institute ໄດ້ສະເໜີ
ວິທີອອກແບບຂອງຊັ້ນທາງ(Thickness Design , Full-Depth Asphalt Pavement
Stractures for Highway and streets) ມາໃໝ່ ໂດຍແມ່ນກົມທາງຫຼວງ ຂອງປະເທດໄທ
ກໍ່ນຳເອົາວິທີອອກແບບດັ່ງກ່າວມາດັດແປງ ໃຫ້ກັບການອອກແບບໃນປະເທດໄທ
ວິທີນີ້ ຕົວແປ ແມ່ນ ມີ 3 ຄ່າຄື: ຄ່າ CBR , ນ້ຳໜັກເພົາລົດ ແລະ ປະລະມານການຈາລະຈອນ The Asphalt Institute
ຍັງໄດ້ຄຳນຶງເຖີງເລນການຈາລະຈອນ
ຄາດຄະເນວ່າ ຈຳນວນລົດເພົາດ່ຽວ ທີ່ມີນ້ຳໜັກ 8.1 Ton ມາແລ່ນຫຼາຍທີ່ສຸດ.
9.2 ປະເພດພາຫະນະ , ປະລິມານການຈາລະຈອນ ແລະ ແນວໂນ້ມ.
ການອອກແບບທາງຈະຕ້ອງກຳນົດໃຫ້ມີມາດຕາຖານສາມາດຮອງຮັບປະລິມານການຈາລະຈອນ ແລະ ຂະໜາດພາຫະນະທີ່ກົດໝາຍແຕ່ລະປະເທດອະນຸຍາດໃຫ້ໃຊ້ໃນເສັ້ນທາງໄດ້ ລັກສະນະຂອງພາຫະນະທີ່ນຳມາໃຊ້ອອກແບບ(Design Vehicles) ເຊັ່ນ :ຄວາມກ້ວາງ,ຄວາມຍາວ,ຄວາມສູງ , ນ້ຳໜັກບັນທຸກ ,ຈຳນວນເພົາ , ຈຳນວນລໍ້ ແລະ ລັດສະໝີລ້ຽວ . ຄຸນລັກສະນະຂອງພາຫະນະດັ່ງກ່າວມານັ້ນ ຈະມີຜົນຕໍ່ຄວາມກ້ວາງຂອງຊ່ອງຈາລະຈອນ , ຄວາມສູງຂອງຂົວຂ້າມທາງຄວາມກ້ວາງຂອງທາງໂຄ້ງ ແລະ ຄວາມໜາຂອງຊັ້ນໂຄງສ້າງທາງ.
ການແບ່ງປະເພດພາຫະນະແບ່ງອອກເປັນດັ່ງນີ້ :
·
ປະເພດ ລົດກະບະ
·
ປະເພດ ລົດບັນທຸກ
·
ປະເພດ ລົດໂດຍສານ
·
ປະເພດ ລົດບັນທຸກກີ່ງພວງ
·
ປະເພດ ລົດພວງ
·
ປະເພດ ລົດອື່ນໆ ເຊັ່ນ : ລົດຈັກ ,ລົດສາມລໍ້.....
ຕາມລະບົບ AASHTO ໄດ້ກຳນົດລັກສະນະຂະໜາດຂອງພາຫະນະ ທີ່ໃຊ້ອອກແບບປະເພດຕ່າງໆ ເຊີ່ງມີລາຍລະອຽດດັ່ງນີ້ :
ຕາຕະລາງ : ປະເພດພາຫະນະ
ລ/ດ
|
ປະເພດລົດ
|
ຄວາມກ້ວາງ
|
ຄວາມຍາວ
|
ຄວາມສູງ
|
ໄລຍະຫ່າງຂອງເພົາລົດ
|
ລັດສະໝີລ້ຽວ
|
01
|
ລົດກະບະ (P)
|
2.13
|
5.79
|
4.11
|
3.35
|
7.32
|
02
|
ລົດບັນທຸກ (SU)
|
2.59
|
9.14
|
4.11
|
6.10
|
12.80
|
03
|
ລົດໂດຍສານ (BUS)
|
2.59
|
12.19
|
4.11
|
7.62
|
12.80
|
04
|
ລົດພວງ (WB-40)
|
2.59
|
15.24
|
4.11
|
12.19
|
12.19
|
05
|
ລົດພວງ (WB-50)
|
2.59
|
16.76
|
4.11
|
15.24
|
12.72
|
06
|
ລົດພວງ (WB-60)
|
2.59
|
19.81
|
4.11
|
18.29
|
13.72
|
ຕາຕະລາງ
: ນ້ຳໜັກພາຫະນະ
ລ/ດ
|
ລັກສະນະຂອງລົດ
|
ລັກສະນະຂອງເພົາທ້າຍ
|
ກຳນົດນ້ຳໜັກລວມສູງສຸດ
|
|
ນ້ຳໜັກລົງເພົາທ້າຍ
kg
|
ນ້ຳໜັກລວມສູງສຸດ
kg
|
|||
01
|
ລົດ 2 ເພົາ(1ໜ້າ-1ຫຼັງ)
|
ເພົາດ່ຽວ + ຢາງດ່ຽວ
|
6,800
|
8,500
|
ເພົາດ່ຽວ + ຢາງຄູ່
|
8,200
|
13,120
|
||
02
|
ລົດ 3 ເພົາ(1ໜ້າ-2ຫຼັງ)
|
ເພົາຄູ່ + ຢາງດ່ຽວ
|
12,200
|
15,300
|
ເພົາຄູ່ + ຢາງຄູ່
|
15,500
|
20,300
|
||
03
|
ລົດ 3 ເພົາ(2ໜ້າ-1ຫຼັງ)
|
ເພົາດ່ຽວ + ຢາງດ່ຽວ
|
6,800
|
10,500
|
ເພົາດ່ຽວ + ຢາງຄູ່
|
8,200
|
12,615
|
||
04
|
ລົດ 4 ເພົາ(2ໜ້າ-2ຫຼັງ)
|
ເພົາຄູ່ + ຢາງດ່ຽວ
|
12,200
|
18,800
|
ເພົາຄູ່ + ຢາງຄູ່
|
15,500
|
25,000
|
||
05
|
ລົດ ລາກແກ່ 1ເພົາຫຼັງ
|
ເພົາດ່ຽວ + ຢາງດ່ຽວ
|
6,800
|
-
|
ເພົາດ່ຽວ + ຢາງຄູ່
|
8,200
|
-
|
||
06
|
ລົດ ລາກແກ່ 2 ເພົາຫຼັງ
|
ເພົາຄູ່ + ຢາງດ່ຽວ
|
12,200
|
-
|
ເພົາຄູ່ + ຢາງຄູ່
|
15,500
|
-
|
||
07
|
ລົດ ລາກແກ່ 1ເພົາເຄິ່ງກາງ
|
ເພົາດ່ຽວ + ຢາງດ່ຽວ
|
6,800
|
-
|
ເພົາດ່ຽວ + ຢາງຄູ່
|
8,200
|
-
|
||
08
|
ລົດ ລາກແກ່ 1ເພົາເຄິ່ງກາງ,1ຫຼັງ
|
ເພົາຄູ່ + ຢາງດ່ຽວ
|
12,200
|
-
|
ເພົາຄູ່ + ຢາງຄູ່
|
15,500
|
-
|
||
09
|
ລົດ ລາກແກ່ (1ເພົາໜ້າ,1ຫຼັງ) ຈຸດລາກແກ່
|
ເພົາດ່ຽວ + ຢາງດ່ຽວ
|
6,800
|
-
|
ເພົາດ່ຽວ + ຢາງຄູ່
|
8,200
|
-
|
No comments:
Post a Comment